מאמרים
מה זה פסוריאזיס בדיוק?
גרסה להדפסה | שלח לחבר

מהי מחלת פסוריאזיס

1. פסוריאזיס היא מחלת עור חיסונית .מערכת החיסון אצל חולי פסוריאזיס תוקפת את תאי העור והם מתחדשים כל ארבע ימים במקום כל חודש.

בגלל שתאי העור מתחדשים בצורה מהירה מאוד הגוף לא מצליח לנקות את התאים המתים והם מצטברים ונראים כמו קשקשים. הקשקשים הלבנים הם תאי העור המתים.

פסוריאזיס מופיע במחזוריות לא צפויה של הדלקת, שיפור או הפוגה.

פסוריאזיס איננה מחלה מדבקת.

חומרת המחלה

חומרת המחלה מוגדרת בכמות העור שנפגע מהפסוריאזיס. במקרים עדינים יש רק כמה נקודות. מקרים קשים יותר הם 3-10 אחוז משטח העור. כף יד שווה לאחוז אחד משטח העור.

מקרים קשים מוגדרים מי שאצלם 10 אחוז או יותר משטח העור, ולפעמים המחלה מתפשטת אפילו על כל שטחי העור של האדם.

התפרצות והתפשטות

בדרך כלל התפרצות הראשונה של הפסוריאזיס מתרחשת בין הגילאים 15-35 אבל זה יכול להופיע גם מאוחר יותר. בשלושים אחוז מהמקרים מופיע המחלה לראשונה סביב גיל ה-20 .

למרות שפסוריאזיס נחשבת למחלת מערכת החיסון, לתורשה ולגורמי הסביבה יש חלק במחלה.

25 אחוזים מהצעירים דווחו על הופעת פסוריאזיס לראשונה אחרי דלקת , במיוחד דלקת גרון.

שליש עד מחצית מהאנשים חלו בפסוריאזיס 2-6 שבועות אחרי כאב אוזניים, דלקת גרון, ברונכיטיס, דלקת שקדים או דלקת דרכי בנשימה.

לחץ נפשי משחק חלק נכבד בפסוריאזיס, אבל לחץ נפשי לבדו איננו הסיבה.

מאמרים אחדים מצביעים על השפעת לחץ נפשי על החמרה של המחלה, אבל מאמרים אחרים לא מצאו קשר בין לחץ נפשי ובין פסוריאזיס.

דרכי טיפול

טיפולים בפסוריאזיס פועלים על ידי האטה של התחדשות תאי העור.

כמה טיפולים מבוססים על הסרת הקשקשים. חלקם עוזרים לשכך את הגירוד או את אי הנוחות של העור.

כל מרשם תרופה נגד פסוריאזיס יכול לפעול לשיפור בנגעים, אבל לא כל החולים בפסוריאזיס מגיבים באותה הדרך לתרופות השונות. צריכים לעשות כמה ניסוים כדי לדעת איזה טיפול או שילוב של טיפולים גורם לתגובה טובה.

סוגי טיפולים עיקריים לפסוריאזיס

1. סטרואידים. אסור להשתמש בסטרואידים תקופה ארוכה או על שטח גדול כיון שאז יכול להיות מצב של החמרת המחלה והתפשטותה על כל הגוף.

2 . טיפול באור האולטרא סגול (UVB או  UVA ) הפועל לחשיפה לגלי אור, לפעמים על כל הגוף, ולפעמים רק ישירות לאזורים הפגועים, כמו יד או כף רגל.

3 .  תרופות ביולוגיות.

כל המאמרים > מאמרים על פסוריאזיס